Veelgestelde vragen

Algemeen

Ja, Bieden & Wonen is een platform en werkt met eigen Bieden & Wonen makelaarskantoren. Elke Bieden & Wonen vestiging heeft ten minste één getrainde en gecertificeerde Bieden & Wonen verkoopmakelaar. Per vestiging is er ook een vestigingsmanager bereikbaar.

Bieden & Wonen is tegen prijs manipulatie en handjeklap makelaardij. Wij proberen de woningmarkt weer menselijk en ambachtelijk te maken zoals het makelaarsvak vroeger was. Bij Bieden & Wonen vinden wij het belangrijk dat we de woningmarkt weer voor ‘woners’ maken met onze slogan: Weet meer, handel beter. Onder andere ons transparante biedplatform zorgt daar voor, maar het gaat nog verder.

Nee. De verkoper tekent een verkoopopdracht bij Bieden & Wonen om de woning te gaan verkopen via ons transparantie prijsopdrijvend biedsysteem.

Bieden & Wonen is opgericht in 2008 en beschikken inmiddels over meerdere Bieden & Wonen vestigingen door het land.

Bieden op een woning

Bieden & Wonen organiseert dan net zo lang een nieuwe biedronde tot de woning is verkocht. Optioneel kan een verkoper in overleg gaan met de verkoopmakelaar om een voorstel te doen voor een prijs wijziging.

Dan wordt er een nieuwe biedronde georganiseerd door de verkoopmakelaar in overleg met de centrale backoffice van Bieden & Wonen.

Ja de biedingen blijven ten minste 3 dagen na de online biedronde staan. Op verzoek kan een bieder de biedingen weghalen. Bieden & Wonen haalt de biedingen uitsluitend weg wanneer de bieder heeft laten weten niet meer deel te willen nemen aan een eventuele nieuwe biedronde.

De notaris waarborgt het transparante biedproces van Bieden & Wonen. De notaris kan steekproefgewijs in de back-end van het biedsysteem van Bieden & Wonen kijken of een bepaalde biedronde goed is verlopen.

Deze vind je terug op onze website onder het woningaanbod. Tevens kan je daar klikken op desbetreffende woning waarna de start- en eindtijden worden weergegeven.

Je krijgt wel automatisch notificaties van alle biedingen die je doet, wanneer je wordt overboden of wanneer je een proxy/automatisch bod doet.

Je krijgt daarentegen geen automatische melding van ons wanneer een (nieuwe) biedronde start.

Om het makkelijk te maken voor bieders tijdens het bieden is het mogelijk om van onze automatische biedrobot gebruik te maken. Hoe werkt dit? Je plaatst de eerste keer dat je wilt bieden direct jouw hoogste bod (dat is jouw bied plafond). Maar je vinkt wel ‘proxy bod’ aan. Ons systeem plaatst nu voor jou het eerste bod (vanafprijs + minimale biedstap). Als je nu wordt overboden, zal het systeem namens jou direct het volgende bod plaatsen met wederom de minimale biedstap van die woning. Je krijgt overal gewoon meldingen van via de e-mail.

Statische biedingen zijn de normale handmatige biedingen. Je doet hierbij alles zelf.

Tarieven

Op de website van Bieden & Wonen kan je op de pagina van één van onze vestigingen de tarieven terug vinden. Elke lokale woningmarkt is anders en elke woning is anders, dus het kan zijn dat onze makelaarskantoren niet dezelfde tarieven aanhouden.

Online biedrondes

Dat betekend dat de verkoper nooit verplicht is om de woning te verkopen aan één van de bieders. De verkoper behoudt het recht van gunnen van de woning. de

Ja, de koper heeft altijd de wettelijke 3 dagen bedenktijd na het tekenen van het voorlopig koopcontract.

Ja, het wijkt verder niet af qua verkooptraject van de traditionele makelaar. Alleen de bied procedure is anders.

Dat kan. Let er alleen op dat indien er in de laatste 5 minuten een bieding wordt gedaan, dan wordt de biedronde automatisch met 5 minuten extra verlengd. Dit gaat ongelimiteerd door, om alle bieders een eerlijke kans te blijven geven.