Je staat op het punt je huis te verkopen. Een goede verkoopstrategie zorgt ervoor dat een woning zo snel mogelijk wordt verkocht tegen de beste voorwaarden. Maar voor welke strategie ga je kiezen? Je huis per opbod verkopen is tegenwoordig een veelgekozen verkoopstrategie. Hoe dit precies werkt lees je hieronder.
Bieden & Wonen werkt net iets anders dan de traditionele makelaars. Wij hebben een transparant biedsysteem ontwikkeld waar kopers hun biedingen plaatsen. Het resultaat? Gemiddeld een hogere verkoopopbrengst voor de verkoper en een 100% transparant biedproces voor koper en verkoper. Echter slechts ongeveer 70% van alle woningen is geschikt om te verkopen via ons biedplatform. Of een woning in aanmerking komt, hangt af van de volgende 3 factoren.
Vul onderstaande checklist in en ontdek of jouw woning geschikt is:
Bij het verkopen van een woning per opbod wordt er niet gesproken over een vraagprijs, maar een zogenaamde vanaf-prijs. Dit is de prijs waar de biedingen starten, en wordt vaak strategisch ingezet om kopers te interesseren voor de woning. Het is goed om te weten dat de vanaf-prijs niet de prijs is waarvoor je de woning wilt verkopen. In overleg met de makelaar bepaal je zelf wat de hoogte van de vanaf-prijs is, en voor welke prijs je de woning wilt verkopen.
Voordat de woning wordt gepresenteerd, wordt er vaak al een termijn afgesproken waarin er kan worden geboden op de woning. Het termijn waarin de online veiling open is ligt meestal tussen de 2- en 5 dagen. Dit termijn moet altijd duidelijk worden gecommuniceerd in de presentatie van de woning. Door kopers te beperken in de tijd waarin ze een bod kunnen uitbrengen, komt de verkoop van je woning in een stroomversnelling.
Als je ervoor kiest je woning te verkopen per opbod, veranderd er niets aan de wijze waarop de woning wordt gepresenteerd ten opzichte van het traditionele proces. Het enige verschil is dat de advertentie en de betrokken makelaar bieders duidelijk dient te instrueren op het termijn waarin er kan worden geboden. De meeste makelaars die het mogelijk maken om per opbod te bieden op een woning, hebben hiervoor een platform ontworpen. Het is belangrijk dat kopers tijdens de bezichtiging duidelijke instructies van de makelaar krijgen over hoe ze een bod op de woning kunnen plaatsen.
Een huis per opbod verkopen verloopt in 9 van de 10 gevallen via een online biedplatform. Potentiële kopers dienen voor het plaatsen van een bod een account aan te maken waar tevens alle financiële en persoonlijke gegevens worden gevalideerd. Het grote voordeel van het huis verkopen zit in het online bieden. Naast dat alle biedingen inzichtelijk zijn voor zowel koper als verkoper, zorgen de kleine biedstappen ervoor dat geïnteresseerden eenvoudig tegen elkaar kunnen opbieden.
Nadat een biedronde is afgelopen heb je als verkoper een duidelijk overzicht van alle biedingen en de daarbij horende bied voorwaarden. Je kunt dan als verkoper zelf bepalen of akkoord wilt gaan met een van de biedingen die binnen zijn gekomen. De meeste makelaars die deze verkoopstrategie hanteren geven je ook de mogelijkheid om een nieuwe biedronde in te plannen, mocht er geen bod tussen zitten waarmee je tevreden bent.
Natuurlijk zijn er ook nadelen bij het verkopen van je huis per opbod, namelijk: