Verhuiskaartje

Woning gekocht of verkocht? Gefeliciteerd, tijd om te verhuizen! Verhuizen is een drukke tijd en er komt een hoop bij kijken, het regelen houdt niet op. Een van die dingen die je echt moet regelen is je nieuwe adres doorgeven. Aan wie moet je dat doen? En als je een verhuiskaartje stuurt aan vrienden en familie wat moet je dan niet vergeten?

 

Wat moet er op een verhuiskaartje?

Waarschijnlijk denk je bij een verhuizing niet gelijk aan een verhuiskaartje, je hebt het waarschijnlijk drukker met inrichten, klussen en verbouwen. Toch is het wel erg handig om je familie en vrienden je nieuwe adres te laten weten, anders weten ze niet waar ze moeten zijn voor de housewarming. Wat er op het kaartje komt te staan is natuurlijk aan jou, maar het is wel heel handig als je nieuwe adres erop komt te staan, wanneer je gaat verhuizen en wellicht wanneer mensen naar jouw nieuwe huis mogen komen kijken.

Je nieuwe adres moet jij misschien nog even uit je hoofd leren, maar hoe regel je dat de post op nieuwe adres komt? En welke instanties moeten je nieuwe adres ook weten?
 

Hoe geef je een adreswijziging door?

Er zijn verschillende instanties en bedrijven die je nieuwe adres moeten weten. Sommigen krijgen dat automatisch, anderen moet je zelf even informeren. Zorg in ieder geval dat je nieuwe adres op tijd bekend is bij de instanties, je riskeert anders een boete. De volledige lijst vind je hier.
 

Echt niets vergeten voordat je gaat verhuizen. De Bieden en Wonen verhuischecklist.

Gratis verhuischecklist

 

Gemeente

Je nieuwe adres geef je door aan de gemeente, ook als je binnen de gemeente verhuisd. Hierna geven zij uw nieuwe adres automatisch door aan onder andere:

  • Belastingdienst
  • Zorgverzekering
  • DUO
  • RDW

Bij de Rijksoverheid kun je precies zien wie je nieuwe adres automatisch krijgt. Een verhuizing doorgeven aan de gemeente gaat meestal digitaal. Kijk op de website van je (nieuwe) gemeente voor de juiste procedure. Dit moet 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na je verhuisdatum.
 

Verhuist mijn post automatisch mee?

De post gaat niet vanzelf mee. Je kunt gebruik maken van een verhuisservice of zelf je nieuwe adres doorgeven. Bedrijven en instanties die niet automatisch je nieuwe adres krijgen zijn bijvoorbeeld:

  • Telefonie- en internet provider
  • Werk
  • Nutsbedrijven
  • Pensioenfonds
  • Krant en tijdschriften
  • School
  • Bank
  • Verzekering
  • Online winkels
  • Boodschappen bezorgers

 

Veelgestelde vragen

Wat moet ik allemaal regelen als ik ga verhuizen?

Een verhuizing vergt nogal wat planning en geregel. Zeker weten dat je niks vergeet? Gebruik onze verhuischecklist.

Aan wie moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

Je moet altijd je adres aan de gemeente doorgeven. Ook als je binnen de gemeente verhuist. Aan Telefonie- en internet provider, werk, nutsbedrijven, school, bank, verzekering en online winkels geef je zelf het nieuwe adres door.

Wat moet er op een verhuiskaartje?
Je nieuwe adres, wanneer je gaat verhuizen en eventueel een datum voor de housewarming.

Recente blogs

15 april 2022

Verhuiskaartje

Lees blog
01 april 2022

Wat kan ik lenen?

Lees blog
09 maart 2022

Daling huizenprijzen Amsterdam (update)

Lees blog
02 maart 2022

Verbeterplan Transparant Koopproces

Lees blog
24 februari 2022

Bouwkundige keuring

Lees blog
16 februari 2022

Waarde van je huis zelf berekenen

Lees blog
10 februari 2022

Gesloten bieden

Lees blog
08 september 2021

Bieden en Wonen wordt genoemd in Tweede Kamer als oplossing voor oneerlijk koopproces

Lees blog
Bekijk alle blogs